Competența
cunoștințele sunt formate din fapte și cifre, concepte, idei și teorii deja
stabilite și care sprijină înțelegerea într-un anumit domeniu sau subiect;
aptitudinile sunt definite ca abilitatea și capacitatea de a desfășura procese și
de a utiliza cunoștințele existente pentru obținerea de rezultate;
atitudinile descriu dispoziția și mentalitatea de a acționa sau de a reacționa la
idei, persoane sau situații.
Standarde ocupaționale
STANDARDUL OCUPAŢIONAL/STANDARDUL DE PREGĂTIRE
PROFESIONALĂ/STANDARDUL PENTRU EDUCAȚIE ȘI FORMARE
PROFESIONALĂ
este documentul
reper invariant pentru
îndeplinirea calitativă a activităţilor legate de competenţele necesare
practicării unei ocupaţii / calificări.
precizează unităţile
de competenţă / unitățile de rezultate ale învățării şi nivelul
calitativ asociat rezultatelor activităţilor
UNITATEA DE COMPETENŢĂ
defineşte o
activitate majoră a unei ocupaţii şi rezultatul asociat acesteia
ELEMENTUL DE COMPETENŢĂ
descrie o
activitate-cheie, ca parte a unei unităţi de competenţă şi rezultatul asociat
acesteia
CRITERIUL DE REALIZARE
reprezintă etalonul
calitativ asociat îndeplinirii cu succes a activităţii descrise în elementul de
competenta sau rezultatului acestei activităţi
There are many variations of passages of Lorem Ipsum available, but the majority have suffered alteration in some form, by injected humour, or randomised words which don't look even slightly believable. If you are going to use a passage of Lorem Ipsum, you need to be sure there isn't anything embarrassing hidden in the middle of text. All the Lorem Ipsum generators on the Internet tend to repeat predefined chunks as necessary,
EVALUAREA COMPETENȚELOR
Evaluarea competenţelor are loc prin prezentarea de către candidat a dovezilor de competentă ce vor fi, mai apoi, interpretate de către evaluator. Dovezile de competenţă acumulate sunt rezultate considerate parţiale şi atât candidatul cât si evaluatorul pot solicita clarificări suplimentare. La finalul evaluării rezultatul poate fi competent sau încă nu competent şi, atât într-un caz cât şi în celălalt, evaluatorul va face necesarele recomandări.
În evaluarea
competenţelor profesionale, dovezile de competenţă produse de candidat sunt judecate
în raport cu aspectele cheie / critice stabilite pentru fiecare unitate din
standard.
Dovezile de
competenţă sunt culese din mai multe surse. Dovezile de competenţă directe sunt culese
în cadrul procesului propriu-zis de evaluare prin aplicarea metodelor de evaluare
relevante: proiectul, testul scris, interviul, observarea directă, simularea
sau demonstrația / observarea structurată. Dovezile de competenţă indirecte
sunt prezentate de către candidat ca produse ale activităţilor realizate
anterior evaluării: rapoarte, portofoliul de certificări şi lucrări anterioare.
Evaluatorul va sintetiza pentru
fiecare dovadă produsă de candidat aspectele critice care au fost acoperite. În
anumite situaţii ar putea fi necesare şi dovezi de competenţă suplimentare,
în situaţia în care, prin analizarea dovezilor directe şi indirecte existente,
evaluatorul nu a putut adopta decizia „competent”, adică nu au fost acoperite
integral aspectele cheie / critice specifice fiecărei competenţe sau nu a fost
demonstrată competenţa în toate contextele menţionate în standard.